En vigtig social medieplatform at nævne på dit CV er LinkedIn
Gennem LinkedIn kan du udvide dit netværk og finde jobtilbud. Virksomheder over hele verden sender jobtilbud direkte for at finde fagfolk. Desuden vil repræsentanter for forskellige organisationer forvente en fuldt udfyldt og detaljeret LinkedIn-profil. Derfor er din profil et af de værktøjer, der vil fascinere potentielle arbejdsgivere. De vigtigste spørgsmål er: Hvordan fuldfører du en LinkedIn-profil med succes? Tjek disse 12 tips, hvordan du opsætter din LinkedIn.
Det er en god idé at indstille din profil som et “anonymt” LinkedIn-medlem (i den periode, hvor du redigerer og forbedrer den).
1. Få en brugerdefineret LinkedIn-URL
Når du opretter din profil, tildeler LinkedIn automatisk en kombination af tal i din URL (f.eks. https://www.linkedin.com/in/16735289/). Du kan ændre det ved at klikke på “Rediger offentlig profil & URL” til højre på din profilside. Det vil se mere professionelt ud at have dit fulde navn som din URL (f.eks. https://www.linkedin.com/in/navneefternavn/).
2. LinkedIn-indstillinger
Hvis du ikke ønsker, at alle dine kontakter skal modtage meddelelser om hver eneste lille ændring, du foretager på din profil, kan du gå til din LinkedIn-sektion “Indstillinger og privatliv” og slå “Deling af din profil” fra.
3. Profilbillede
Invester i at få et virkelig professionelt profilbillede. Den gode idé er at bruge det samme billede som i dit CV. Er du ikke sikker på, hvordan dit profilbillede skal se ud med hensyn til personlig styling og tøj? Bliv inspireret af nogle andre LinkedIn-profiler.
4. Tilføj en baggrund
Det er vigtigt at bruge alle tilgængelige LinkedIn-værktøjer til at promovere din profil. Tilføjelse af et baggrundsbillede til din LinkedIn-profil afspejler din kreativitet. Vælg et billede, der er relevant for det, du laver, eller din jobsøgende branche.
5. Overskrift
Overskriften er din chance for at gøre et godt indtryk og fange øjnene af arbejdsgivere eller kunder. Hvis du ønsker, at din profil skal være tilgængelig for søgning, skal du inkludere de vigtigste nøgleord, der definerer dit interesseområde. Du vil øge dine chancer for at blive søgt, hvis søgeordene i din overskrift vil være de samme som i dine “Skills & Endorsements”.
6. Resumé
Dit resumé skal være organiseret og let at læse. Fortæl læseren, hvad dine passioner, grundlæggende færdigheder og kvalifikationer er. Desuden skal du nævne din nuværende/erfaring. Undgå også overbrugte buzzwords som “analytisk, tålmodig, kreativ, innovativ osv.”
Her er en liste over de mest overbrugte ord på LinkedIn-profiler (for at undgå):
Link til artikel
7. Erfaring
Et af de vigtigste tips fra de 12 tips, hvordan du opsætter din LinkedIn.
Vær ikke bange for at liste dine oplevelser, uanset hvor små de er. Beskriv grundigt dine tidligere job, daglige opgaver, og tilføj måske en liste over dine præstationer og bidrag.
Selv når du i øjeblikket er arbejdsløs, bør du tilføje dit nuværende jobopslag. Hvorfor? For hvis du kun har opført de tidligere stillinger i oplevelsessektionen – vil du sandsynligvis blive savnet i de fleste søgninger.
Hvis du på nuværende tidspunkt ikke har en fast eller deltidsstilling, kan du angive dit speciale (f.eks. modedesigner).
P.S. Husk på, at oplevelsen i dit CV ikke behøver at inkludere al den oplevelse, du vil liste på LinkedIn. I dit CV angiver du kun erfaring, der er relevant for den stilling, du ønsker at søge.
8. Uddannelse
Når du tilføjer din uddannelse, beskriv dine vigtigste resultater (hvad/hvor/hvordan). Du kan normalt finde en god beskrivelse af de kurser, du har deltaget i, på din skoles hjemmeside.
9. Tilføj projekter, frivilligt arbejde eller sprog
Vær ikke bange for at vise dine unikke færdigheder og oplevelser frem – en fremragende metode til at skille sig ud fra mængden.
10. LinkedIn-anbefaling
Vær ikke flov over at bede dine nuværende eller tidligere kolleger eller arbejdsgivere om at skrive en anbefaling til dig. LinkedIn sender dig forslag, før de offentliggøres. Derfor kan du bestemme, om du vil tilføje dem til din profil eller ej.
11. Forbindelser
Du skal have mindst 50 forbindelser. Ellers tror arbejdsgiverne måske, at du er bange for sociale medier, eller at du ikke er særlig omgængelig. Forbindelser på LinkedIn har et strengt formål med samarbejde og netværksudvidelse. Som et resultat, bevis for din arbejdsgiver, at du ser den reelle værdi af arbejdet.
I det lange løb kan disse forbindelser åbne store muligheder – for eksempel projektsamarbejder, påtegninger og jobtilbud.
12. Interesser
Tilføj virksomheder og projekter, du er interesseret i. Tilføj ikke bare tilfældigt alt, hvad du kan lide. Tænk over, hvordan en arbejdsgiver vil opfatte dine interesser.
Du skal huske på, at LinkedIn ikke er Facebook, og du bør holde det professionelt og repræsentativt.
Endelig, når du har redigeret din profil, så glem ikke at ændre privatlivsindstillingerne til “Offentlig”. Hold dine oplysninger opdateret. En god LinkedIn-profil kan bringe dig tættere på dit drømmejob – så tænker du.
Nu hvor du har fulgt disse 12 tips, hvordan du opsætter dit LinkedIn, skal du være klar til, at rekrutterere kan vælge dig!
Team Day Worker
Nikola J.
Kilder | Vi bruger kun pålideligt indhold
https://www.themuse.com/advice/the-31-best-linkedin-profile-tips-for-job-seekers
https://www.pce.uw.edu/news-features/articles/10-tips-for-supercharging-your-linkedin-profile
https://www.themuse.com/advice/10-ways-to-improve-your-linkedin-profile-in-under-5-minutes