4 tips til at blive proaktiv i din jobsøgning

Del på

4 tips til at blive proaktiv i din jobsøgning

Nogle af os kan føle os fortabte i jobsøgningsrejsen. Det kan være en situation, hvor du ikke ved, hvilket job der passer bedst til dig og dine færdigheder, samt om det overhovedet vækker nogen interesse. Føler du, at du ikke har fuld kontrol over din jobsøgning? Så læs videre for at få 4 tips til at blive proaktiv.

Faktisk kan det at være reaktiv i din jobsøgning føre dig ind i mange barrierer. Derfor har vi samlet disse 4 tips til at blive proaktiv, så du kan blive en bedre jobsøger.

Vælg det perfekte match til din jobsøgning

Når du går fra ledighed til at være fuldt beskæftiget, er der en almindelig fejl, mange begår. Det er at vælge den første mulighed, der kommer deres vej. Dette resulterer ofte i utilfredshed og frustration, når man arbejder for et firma, man i første omgang ikke havde nogen interesse i.

Undgå at træde ind i den forkerte karriere, og start med at lave en liste over de virksomheder, der passer bedst til dig. Brug dit netværk til at spørge om anbefalinger og appeller til jobsøgningsplatforme for at få et klart billede af, hvad der er tilgængeligt.

Tjek virksomhedens sociale mediekanaler og hjemmesider for at finde ud af deres værdier og vækstpotentiale. Det vil hjælpe dig med at forstå, om det er et match eller et fravalg.

Brug dit netværk til din fordel!

Aktivitet i dit netværk er en fantastisk måde at være proaktiv i din jobsøgning. Med andre ord giver det dig mulighed for at finde jobtilbud, der ikke er offentligt tilgængelige.

Den første måde at komme i kontakt med folk på er ved at kontakte dit netværk. For eksempel kan nære venner, familie og tidligere kollegaer give dig oplysninger relateret til din jobsøgning, arbejdsplads, rekrutteringsprocessen eller anbefalinger. Det kan give dig vigtig information om et firma, du er interesseret i, og dine chancer efter ansøgningen.

Den anden måde er at opsøge netværksarrangementer eller forretningsrelaterede sociale begivenheder inden for dit jobområde. Disse bestræbelser vil udvide dit netværk med professionelle i dit område. Hvem ved, måske møder du din kommende arbejdsgiver lige om hjørnet.

Den tredje måde er at bruge dit sociale netværk. Et anbefalet netværksopbygningsværktøj er LinkedIn. Platformen giver dig adgang til at se, hvor dine forbindelser arbejder. På den måde kan du, hvis du er interesseret i en virksomhed, søge anbefalinger fra den person, der arbejder der. Faktisk har de fleste arbejdsgivere et medarbejderhenvisningsprogram, som du kan bruge til din fordel. Forbind, appeller og vis din interesse. Tag chancen og åbn døren til en samtale, der fører til fastansættelse.

Personliggør dine jobansøgninger

En anden vigtig pointe er at være opmærksom på den besked, du sender. Gør dette til din største fordel.

For det første, personliggør din ansøgningstekst. Undgå at skabe indtrykket af den “desperat kandidat” eller “jeg vil acceptere hvilket som helst job”. Arbejdsgivere ansætter ikke desperate kandidater, de leder efter styrke og dedikation samt en særlig interesse for deres virksomhed.

For det andet, for at undgå at kommunikere det forkerte budskab, så undersøg virksomhedens hjemmeside og sociale medier. Observer, hvad de forsøger at fremhæve, stræber efter, og hvad de måske kan forbedre. Brug det til din fordel og skriv ansøgningen i virksomhedens stil.

Bonus tip: I dit ansøgningsbrev, henvis til de 4 vigtigste færdigheder, der er nævnt i jobopslaget. Det er ikke et problem, hvis du ikke har de andre 50 færdigheder, læg vægt på det, du kan tilbyde virksomheden. Brug din erfaring til at understøtte dine færdigheder. Dette vil også hjælpe dig med at undgå de mest almindelige fejl, der bliver begået til jobsamtaler.

Vis fortsat interesse – følg op!

Hvis du har ansøgt om et job, du er interesseret i, bør du på passende vis følge op på din ansøgning.

Du kan gøre dette ved at kontakte den ansvarlige for ansættelsen, skrive en besked til deres LinkedIn eller sociale medier. Den bedste metode, der er blevet registreret, er at ringe til virksomheden før og efter du sender din ansøgning.

Det viser, at du har interesse for området og virksomheden.

Selvfølgelig er der ikke nogen, der er begejstrede for at modtage et afslag. Dog gemmer de fleste virksomheder ansøgninger til fremtidige ansættelsesmuligheder. Tag kontakt med et opkald eller en e-mail, og tak den ansvarlige for muligheden for at deltage i rekrutteringsprocessen.

Inkluder en kort besked, der fremhæver din interesse og tilgængelighed for virksomheden i fremtiden. Lad dem vide, at du er interesseret i fremtidige karrieremuligheder.

Konklusion

Der er ingen strikse regler for de 4 tips til at blive proaktiv i jobsøgningen. Du kan føle dig fri til at tilpasse dem, afhængigt af dit mål. Men disse 4 tips vil hjælpe dig med at forbedre dit image og efterlade et professionelt indtryk efter din ansøgning.

Team Day Worker
Sinan M.

Del på LinkedIn
Del på Facebook
Del på Twitter

Sådan kommer du i gang med dit outplacement-abonnement

Når vi har modtaget og verificeret dine oplysninger, kontakter vi dig inden for 48 timer, hvor du modtager et direkte link til vores abonnement-side, hvor du kan købe det abonnement, der passer dine behov.

Hvorfor har vi brug for din ansættelseskontrakt og seneste lønseddel?

Vi har brug for din ansættelseskontrakt og seneste lønseddel for at sikre, at du allerede er i job, når du tegner dit abonnement. Dette er vigtigt for, at abonnemenet kan træde i kraft ved behov.