Har du en kommende jobsamtale på din tidsplan og vil du dygtiggøre dig i den? Vi er sikre på, at hovedmålet, du har i tankerne, er at gøre et godt indtryk. Fortsæt med at læse, og du vil få indsigt i, hvad du skal gøre.
Ligesom du forbereder dig selv, når du tager en eksamen, kan en jobsamtale kræve en lignende dedikation og forberedelsesproces. Så skær dig selv, øv dig, og jobbet bliver dit!
Der er masser af nødvendige trin at følge under og efter din jobsamtale for at imponere arbejdsgiveren. For eksempel, hvad er de almindelige fejl og tricks? Det ville hjælpe, hvis du var forberedt fra alle vinkler, begyndende med viden om virksomheden, ejere, dress-code og at sælge dig selv.
Her finder du 8 trin til, hvordan du forbereder dig til samtaler:
1. Undersøg jobtilbuddet og lav en plan
Undersøg jobtilbuddet og lav en liste over krav til jobbet og hvad du kan tilbyde (både bløde og hårde kompetencer). Skriv nogle elementer ned, der matcher virksomheden med dig (erfaring, uddannelse, personlighed og evner). Fokuser på styrker, men husk også de svagheder, du potentielt kan forbedre.
Når du opremser dine svagheder, så skriv et svar ned, som kan være en fordel for dig, hvis arbejdsgiveren beslutter sig for at spørge om noget relateret til dem.
2. Undersøg virksomheden online
Deltag aldrig i et interview uden at kende noget om virksomheden. LAV DINE LEKTIER. Gå til virksomhedens officielle hjemmeside, sociale medier, gennemse produkter og tjenester, de tilbyder, prisklasse, hvem de henvender sig til, og hvilken slags mennesker der arbejder der.
Brug alle disse oplysninger til din fordel! Integrer det i dine spørgsmål og vis, at du har den interesse, der skal til for at være en del af organisationen.
3. Forbered dine svar
Intet som at øve sig på dine svar er bedre. Skriv nogle af de spørgsmål ned, der kan dukke op på mødet (naturligvis efter at intervieweren har set dit CV).
Du kan finde en liste over gode spørgsmål her: Sådan besvarer du de 31 mest almindelige interviewspørgsmål.
Realistisk set vil du aldrig vide 100 % af, hvilke spørgsmål der venter på dig, men det mindste du kan gøre er at forberede dig på de generelle. Disse tips vil øge din selvtillid og evne til at formulere dine svar.
Under dit interview er det rimeligt at være nervøs. Derfor er det acceptabelt at bede om at gentage spørgsmålet eller tage sig tid til at besvare det.
4. Se præsentabel og skarp ud
Det første indtryk er nøglen. Det er lige meget, hvilken type job du søger. Du skal altid se præsentabel ud. Det betyder, at du skal være ren, velplejet og udstråle positiv energi.
Mens du undersøgte virksomheden, dannede du dig en idé om arbejdsmiljøet og dresscoden – brug disse data til at skabe det bedste look.
For dem, der bærer makeup, er det bedst at vælge et let og naturligt look. Lad interviewerne fokusere på din personlighed, ikke på udseendet.
5. Pak vigtige ting
Forbered dig godt med de materialer, der kan hjælpe dig igennem interviewet. Hvad har du brug for? Hvis stillingen kræver en portfolio, skitsebog eller anden dokumentation, så medbring dem. Medbring også en kopi af dit CV, selvom arbejdsgiveren har en kopi – det er godt at holde styr på din diskussion eller bruge det som en samtaleplan.
Hold dig hydreret og medbring en flaske vand for at holde dig frisk, når du er nervøs.
Det er vigtigt at komme til tiden, planlæg din tur til kontoret, og opret et kort med rutevejledning og transportplan.
6. Hav den rigtige sindstilstand
Nervøsitet er naturligt, når du virkelig ønsker at få succes. En måde at berolige dig selv og skabe selvtillid på er at indse, at når du er kommet til interviewfasen, er chancerne for, at du allerede har imponeret dem, høje.
Virksomheder er selektive med både mennesker og dedikeret tid. Hvis de vælger dig, så tag dig selv og skinner!
7. Gør et godt indtryk
Du kan være kvalificeret, men at skabe et godt indtryk vil bringe dig endnu længere.
Vær positiv! Ingen ansætter dystre mennesker med et negativt perspektiv på livet eller arbejdet. Vis entusiasme og skarpe manerer.
Bemærk: Hils alle i lokalet, giv hånden før og efter interviewet.
Vær ærlig, men diplomatisk. Tal ikke om dine problemer. Der kan opstå personlige spørgsmål, svar ærligt, men hold din formulering professionel.
8. Følg op med et tak
I slutningen af interviewet skal du give hånden til arbejdsgiveren og takke dem for deres tid. Følg op med et takkebrev; hold det kort.
Tjek dette link for nogle tips: Takkebrev efter interview.
Følg disse 8 trin til, hvordan du forbereder dig til interviews, og du vil aldrig gå galt med din præsentation.
Anna M.
Kilder | Vi bruger kun pålideligt indhold:
- The Balance Careers – How to Prepare for a Job Interview
- The Muse – The Ultimate Interview Guide
- Prospects.ac.uk – How to Prepare for an Interview
- Indeed – How to Prepare for an Interview
- Monster – What If Your Interview Is Tomorrow
- The Cut – How to Prepare for an Interview
- Big Interview – How to Prepare for an Interview
Billede: Unsplash – Jobsamtale