Almindelige fejl i en jobsamtale

Del på

Den store dag er her; du har endelig bestået det første trin i rekrutteringsprocessen og nået til interviewdelen. Nu er din chance for personligt at bevise over for arbejdsgiveren dit høje potentiale ved at blive en del af teamet. Det er derfor, du skal have for øje, hvad de almindelige fejl ved en jobsamtale er, og hvordan du undgår dem.

Vi ved, hvor stressende det er at forberede sig på en af de vigtigste muligheder i dit liv. Derfor vil vi gerne præsentere dig for de mest almindelige fejl allerede nu!

Kommer for sent til et interview

Nummer ét regel, når du går til interviewet, er: “Kom aldrig for sent!”. Punktlighed er afgørende for enhver organisation, så undgå at gøre et forkert første indtryk, før du overhovedet ankommer til mødet. At komme for sent er et tegn på manglende respekt og dårlige tidsstyringsevner. Medmindre din forsinkelse er forårsaget af et rimeligt problem, vil ansættelseschefen mene, at du ikke er interesseret nok i jobbet.

I nogle uheldige situationer eller omstændigheder (f.eks. helbredsproblemer, transportproblemer, private problemer osv.), skal du kontakte arbejdsgiveren så hurtigt som muligt. Begynd med at forklare sagen og afsæt eventuelt samtalen.

Første indtryk – håndtrykket

Vi ved alle, at det første indtryk ved et interview er det vigtigste. Flertallet af arbejdsgivere oplyser, at beslutningen om, hvorvidt de vil fortsætte med kandidaten eller ej, tages i løbet af de første 2-3 minutter.

Gå ind i interviewrummet med et smil og en selvsikker, men afslappet attitude. Øv et professionelt og robust håndtryk. I nogle situationer er det passende at snige sig ind i nogle små smarte, men sjove bemærkninger. Hele nøglen til at lykkes med at gøre et fremragende første indtryk er at være dig selv, høflig, informeret og selvsikker.

Forskning

Sørg for at lave din research, før du deltager i et interview. En af de mest almindelige klager fra arbejdsgiverne er, at kandidaterne kommer uforberedte til samtalen.

Indsaml så meget information som muligt om virksomheden, dens historie og den afdeling, du kunne arbejde med. Hvis du gerne vil imponere og finde fælles fodslag med intervieweren, så prøv at finde hans/hendes profil på sociale medier på en platform som LinkedIn. Se på fritidsaktiviteter, interesser og jobhistorie.

Når du kommer til interviewet, så prøv at bruge nogle af de oplysninger, du fandt i small talks. Det faktum, at du har lavet nogle ekstra lektier, vil helt sikkert i øjeblikket overraske repræsentanten.

Husk: lyv aldrig for at imponere nogen.

Taler

Mens du bliver interviewet, skal du huske at tale klart og præcist fra start til slut. Tag et øjeblik og tænk, før du besvarer et spørgsmål, på denne måde vil dine sætninger være passende, ikke for korte og heller ikke for lange.

Hold dine svar på punkt, undlad at give upassende private detaljer; du skal altid være professionel. Vis originalitet, lad være med at gentage alt, hvad arbejdsgiveren kan læse fra dit CV, og sørg for, at du fremstår nysgerrig ved at stille et par spørgsmål tilbage.

Snak ALDRIG dårligt om dine tidligere arbejdsgivere, gymnasier eller virksomheder, som du har arbejdet for. Denne handling vil fremhæve din uprofessionalitet, fravær af loyalitet og tillid. Hvis du forlod dit tidligere job med nogle uløste problemer, kan du nævne det, bare sørg for at gøre det subtilt.

Kropssprog

Sørg for, at du har et kontrolleret og respektabelt kropssprog. Glem ikke at tage øjenkontakt med din arbejdsgiver for at virke selvsikker. Normalt viser fraværet eller undgåelsen af øjenkontakt en mangel på selvtillid, interesse, eller at du ikke er godt nok forberedt.

Brug ikke din telefon under interviewet. I en tid, hvor teknologi blev i fokus i vores hverdag, kan det være udfordrende at modstå fristelsen til at bruge dem. Du skal dog forsøge at lægge dine enheder til side (helst i lydløs tilstand), hvis du vil gøre et godt indtryk foran din interviewer.

Tag heller ikke drikkevarer med på værelset (medmindre du bliver tilbudt). At gå ind i interviewrummet med en kop kaffe/te i hånden, kan være et tegn på manglende respekt. Bare hold din drink i en pose (hvis det er muligt); ellers skal du ikke inkludere det i dit interviews kit.

Outfit

Se altid professionel og skarp ud. Selvom påklædningskoden kan variere fra et job til et andet, så gør lidt research på forhånd. Måske kunne du inspirere dig selv fra virksomhedens nuværende medarbejderes valg af mode. Mangler du ideer, så husk på, at et business-casual look altid fungerer.

Den anden chance?

Hvis du havde en uheldig oplevelse ved jobsamtalen og mener, at du har brug for endnu et skud for at bevise dig selv, så spørg din interviewer om en ny chance. Nogle arbejdsgivere kunne relatere til de udfordringer, du oplevede, og give dig en ny chance.

Du kan enten skrive en e-mail, foretage et telefonopkald eller tale med arbejdsgiveren personligt. Sørg for, at du tydeligt forklarer din situation, og du kan være heldig at få en ny chance eller komme i betragtning som en fremtidig kandidat.

Nu hvor du er klar over de almindelige fejl ved en jobsamtale, er det tid til at lære, hvad der kunne forbedres! Der er altid mere plads til at lære. Det er grunden til, at vi har udarbejdet en kort artikel om, hvordan du kan forberede dig til dit næste interview.

Team Day Worker
Ana S.

Kilder | Vi bruger kun pålideligt indhold

The Guardian: How to Avoid the Top Five Most Common Job Interview Mistakes

The Balance Careers: Most Common Interview Mistakes

Billede: Unsplash

Del på LinkedIn
Del på Facebook
Del på Twitter

Sådan kommer du i gang med dit outplacement-abonnement

Når vi har modtaget og verificeret dine oplysninger, kontakter vi dig inden for 48 timer, hvor du modtager et direkte link til vores abonnement-side, hvor du kan købe det abonnement, der passer dine behov.

Hvorfor har vi brug for din ansættelseskontrakt og seneste lønseddel?

Vi har brug for din ansættelseskontrakt og seneste lønseddel for at sikre, at du allerede er i job, når du tegner dit abonnement. Dette er vigtigt for, at abonnemenet kan træde i kraft ved behov.