Hvordan integreres man i en ny arbejdsplads?

Del på

De første dage på dit nye job: Tips til en god start

De første dage på arbejdet i dit nye job kan være nogle af de mest mindeværdige og måske mest stressende dage i din karriere. Disse første dage vil bestemme, hvor hurtigt du integreres i din nye arbejdsplads og får succes i dit nye job.

Du har gennemgået hele processen med jobsøgning og oprettelse af dit CV/ansøgning. Ligeledes har du været til interviews, hvor du har forsøgt at imponere din nye arbejdsgiver.

Nu skal du bevise dine arbejdsevner og leve op til de høje forventninger. Du skal også lære virksomhedens politikker, kultur og de bedste måder at kommunikere med dine kolleger på og integrere dig i den nye arbejdsplads.

Når du starter et nyt job, har du en fantastisk mulighed for en frisk start. Du kan bruge din viden fra tidligere arbejdsoplevelser til at bidrage til den nye rolle og etablere gode arbejdsrelationer.

Her er nogle tips, som du bør overveje, før du starter et nyt job:

1. Forbered en elevator tale – et must for et nyt job

Det er vigtigt at indse, at du i et nyt firma ikke kan undgå at introducere dig selv for virksomhedens medlemmer. Det er en delikat proces, hvor du skal gøre et godt indtryk og vække nysgerrighed og respekt i arbejdspladsen. Det er også første skridt til at integrere dig i den nye arbejdsplads.

Alt i alt, forbered dig på to scenarier:

  1. Introduktion til hele teamet på én gang. Det er vigtigt at holde din tale kort og positiv. Du kan nævne, hvad din erfaring er, hvad der gør dig spændt på at arbejde med teamet og lære.

    Eksempel: “Jeg er uddannet og har erfaring indenfor grafisk design. Jeg ser frem til at lære af min afdeling og, selvfølgelig, til at udvikle mig selv indenfor virksomhedens standarder og bidrage til de succesfulde resultater hurtigt.”

  2. Introduktion til en enkelt kollega eller en mindre gruppe. I denne situation kan du bruge den samme tale, men omdanne den til en samtale. Spørg dine kolleger om deres arbejde, hvor længe de har været i virksomheden, eller hvad de kan lide ved jobbet. Husk at holde samtalen positiv. Tal eller spørg ikke om personlige eller negative emner.

Husk at holde talen professionel i begge scenarier. Vis din behagelige personlighed og begejstring for den mulighed, du er blevet givet.

2. Vær social på den nye arbejdsplads

Dit mål i et nyt firma bør ikke være at få venner, men at skabe venskabelige relationer.

Fordi du kommer til at tilbringe meget tid sammen med dine kolleger, er det vigtigt at lære om deres interesser og hobbyer. At vise interesse for deres personligheder hjælper dig med at finde fælles interesser og skabe et positivt fundament.

Når du bliver inviteret til frokost, sociale arrangementer eller fester med din nye chef og/eller kolleger – sig aldrig nej. (Medmindre du har en passende grund.) Det er vigtigt at vise interesse og lære dine nye kolleger at kende i en mindre formel atmosfære.

3. Kend virksomhedens politikker og kultur

Politikker, aktivitetsbetingelser, brandmanualer og andre dokumenter er vigtige, hvis du skal kunne integrere dig i en ny arbejdsplads. Nogle politikker kan være skriftlige og udleveres til dig som en guide. Hvis du ikke har en manual, bør du selvfølgelig altid spørge din leder. Der er nogle emner, du bør kende til:

Professionel udvikling
Støtter de eller forventer de, at du deltager i professionelle foreninger? Kan du deltage i konferencer og få faglig træning?

Dresscode
Hvad opfatter virksomheden som passende eller upassende påklædning? Læs mere om, hvordan du analyserer og vælger den rette dresscode – klik her.

Kommunikation
Hvad er virksomhedens foretrukne kommunikationsstil – formel eller uformel? Observer virksomhedens kommunikationsstandard i de første arbejdsdage. Bruger de e-mails eller sociale medier til at kommunikere?

Ferie
Er der en formel, skriftlig politik for ferie og sygdomsfravær? Tilbyder organisationen kompensations- eller fleksible arbejdstider? Er du forpligtet til at arbejde ekstra timer?

Arbejdsremote
Kan du arbejde hjemmefra? Er det forventet, at du gør det efter arbejdstid? Hvis du skal arbejde hjemmefra, er det vigtigt at arrangere et stressfrit miljø. Læs mere om, hvordan du forbliver produktiv, mens du arbejder hjemme.

Frokosttid
Hvor spiser de fleste? Hvornår er frokostpausen, og dækker virksomheden udgiften? Hvor lang tid kan jeg tage til frokost? Spiser teamet sammen?

At lære disse grundlæggende regler at kende vil hjælpe dig med at tilpasse dig det nye miljø hurtigere. Det vil også hjælpe dig med at planlægge din fritid og forhindre misforståelser.

4. Fremlæg dine ideer på arbejdet

Vær ALDRIG bange for at præsentere dine ideer. Du fik jobbet på grund af dit talent og din erfaring, og du er der for at hjælpe dem med at forbedre sig. Mest af alt risikerer du at miste muligheder, der kunne hjælpe dig med at vokse i din karriere (hvis du begrænser dig selv fra at dele dine synspunkter).

Når du opdager et problem, tilbyd konstruktiv kritik og nye løsninger. Brug din erfaring til din fordel, fokuser på de positive aspekter af din idé, og hvorfor du mener, det vil være en effektiv løsning.

Når din idé bliver afvist, så spørg om årsagen og undersøg mulige løsninger på argumenterne. Nogle gange kan afvisning skyldes mangel på ressourcer, eller måske er timingen forkert. Det er derfor, du bør vende tilbage til virksomhedens repræsentanter. Omstændigheder og perspektiver ændrer sig med tiden – hvem ved, måske er i dag den dag, hvor din idé bliver en succes.

Team Day Worker
Libi B.
Kilder | Vi bruger kun pålideligt indhold!

https://www.indeed.com/

Del på LinkedIn
Del på Facebook
Del på Twitter

Sådan kommer du i gang med dit outplacement-abonnement

Når vi har modtaget og verificeret dine oplysninger, kontakter vi dig inden for 48 timer, hvor du modtager et direkte link til vores abonnement-side, hvor du kan købe det abonnement, der passer dine behov.

Hvorfor har vi brug for din ansættelseskontrakt og seneste lønseddel?

Vi har brug for din ansættelseskontrakt og seneste lønseddel for at sikre, at du allerede er i job, når du tegner dit abonnement. Dette er vigtigt for, at abonnemenet kan træde i kraft ved behov.